0-6 Yaş Gelişimi ve Eğitimi

'Eğitici Yazılar' forumunda öyküm_benim tarafından 15 Ağu 2009 tarihinde açılan konu

  1. öyküm_benim

    öyküm_benim New Member

    0-6 Yaş Gelişimi ve Eğitimi
    Çocuğunuz Gelişirken Aklınıza Takılanlar

    Çocukların gelişimlerine yönelik temel ölçütler bulunmakla beraber her çocuk kendi içinde ayrı bir gelişim yolu da izleyebilir. Bazılarının dil gelişimi daha hızlı olurken, bazılarının motor gelişimi veya sosyal yönden gelişimi daha hızlı olabilir. Öncelikle her çocuğun birbirinden çok farklı olduğu gerçeğinden işe başlamak gerekmektedir.

    Çocuğum çok içine kapanık

    Ne yapabilirim?

    Kızınızın duygusal anlamda doyumlu olabilmesine yönelik pek çok öneri kitabın içeriğinde bulunmaktadır. Bunların dışında, çocuğunuz kişilik olarak daha az paylaşan bir çocuk da olabilir. Bu durumda ise onu olduğu gibi kabul etmeniz ve bu yönde ilişkinizi geliştirmeniz daha doğru olacaktır.

    Çocuğumun korkuları var

    Ne yapabilirim?

    Bu konuda karar vermeden önce, bu korkunun sizin mi; yoksa çocuğunuzun mu olduğunu ayırt edin. Çünkü çoğu zaman çocuklarımızın sorunu olarak anlatılan konular anne-babanın sorunu olarak karşımıza çıkmaktadır. Sizin korkunuzdan etkilenerek, benzer tepkiler verebilmektedir. Bu dönemde özellikle anne-baba kaybına yönelik korkular gündeminde olabilir. Yapılacak şeyin başında çocuğunuza güven vermek gelmektedir. Öncelikle çocuğunuzun hangi durumlarda kendisini güvende hissetmediğini anladıktan sonra, kendini güvende hissetmesini sağlayabilirsiniz. Ayrıca bu konuda konuşmasına izin verin. Onu ne olursa olsun dinleyin, anlayın ve destek olun.

    Çocuğum 4 yaşında ve kekeler gibi konuşuyor

    Ne yapmalıyım?

    Çocuğunuz 3-5 yaşlarında ve kekeler gibi tekrarlı konuşuyorsa, hemen bunun kekemelik olduğunu düşünmeyin. Bu yaş diliminde "yalancı kekemelik" denilen bir dönem söz konusudur. Bu dönemde sadece konuştuklarından daha hızlı düşünürler. Nasıl konuştuğuyla ilgilenmeyin ve sabırla ne diyeceğini dinleyin. Cümlelerini siz tamamlamayın, bitirmesini bekleyin. Düzeltmeye çalışmanız ve onu uyarmanız onun dikkatini kelimeleri nasıl söylediğine çekerek, konuşmasını olumsuz yönde etkileyecektir.

    Çocuğuma sağlıklı beslenme alışkanlığı

    Nasıl kazandırabilirim ?

    Beslenme alışkanlığı küçük yaşlardan başlanarak düzenlenmesi gereken bir kültürdür. Bu nedenle çocuğunuzun beslenme alışkanlığını düzenlerken, ileriye yönelik olarak düşünmelisiniz. Çocuğunuzun yemek zamanlarını oyun saatlerine veya eziyet zamanlarına dönüştürmeyin. Onun acıkmasına bu konuda kendini anlatmasına izin verin. Yemek zamanı çocuğu kovalamaca veya ısrar zamanı değildir. Yemek zamanı yemek zamanıdır. Rastgele abur cubur yemesine izin vermeyin.

    Çocuğuma Kural Koyarken Zorlanıyorum? Yasaklardan Hoşlanmıyor,

    Ne yapabilirim ?

    Onun yasaklardan hoşlanmıyor olması son derece doğal. Ancak siz bir kural koyduğunuzda, kendinizin bu kurala uymanız ve kuralı koyma gerekçelerinizi kurala ilişkin bir sorun yaşanmadan önce onunla paylaşmanız son derece önemlidir. Böylece sınırları baştan belirlemiş olursunuz. Bunu yapmış olmanız, bu konuda artık kesin sorun yaşamayacağınız anlamına gelmez. Ancak, önemli olan sorunu nasıl ele alacağınızı bilmenizdir. Öncelikle kararlı davranın. Kararlı davranıştan amaçlanan; yaşadığınız sorunun sizin için sorun olma nedenini ve oluşturduğu durumu net olarak bilin ki; kendinizi, ona net ve önemlisi anlayabileceği gibi anlatabilin. Böylece sorunla ilgili olarak sağlıklı bir şekilde konuşmaya başlayabilirsiniz. Ayrıca, kural koymanız yaşam değerleri kazanmasında son derece önemlidir. Bütün çocukların zamanla benimseyecekleri kurallara gereksinimi vardır. Kurallar aynı zamanda onun nasıl biri olacağına önemli ölçüde hizmet eder

    Çocuğuma Ölümü

    Nasıl anlatabilirim ?

    Bu noktada nasıl davranacağınız çocuğunuzun yaşıyla yakından ilgilidir. Ancak değişmez bir kural, çocuğunuzun henüz ölümü anlamayacak bir yaşta bile olsa, onunla konuşabileceğinizdir. Daha küçük çocuklara göre, anasınıfındaki bir çocuk ölümü daha iyi anlayabilecek bir yaştadır. Ancak yine de böyle bir kayıpla; güvensizlik, korku, kaygı, suçluluk duyguları yaşayabilir veya olmamış gibi davranabilir. Geri dönüşler yaşayarak, bebek davranışları sergileyebilir. Önemli olan tüm bu duyguların ve bu duyguların yol açtığı davranışların sürelerinin çok uzaması ve davranışların sıklığında artışın olmasıdır. Böyle durumlar da, profesyonel bir yardım ilişkisi gerekir ve bir okulun psikolojik danışmanından bilgi alabilirsiniz. Dikkat edilmesi gereken nokta çocuğun kendisini yalnız, güvensiz, sevgisiz ve desteksiz hissetmemesidir.

    Eşimin iş değişikliği dolayısıyla taşınmak zorundayız. Bu konuyu onunla

    Nasıl konuşabilirim ?

    Bu konuşma için zaman ayırarak, çocuğunuza durumunuzu net bir şekilde anlatın. Ardından etkilendiği ve kendini kötü hissettiği çeşitli konular olursa, onu sonuna kadar dinleyin ve sorun olarak yaşadığı her bir konuda birlikte ve mutlaka ilk öneriyi ondan bekleyerek çözümler üretin.

    Çocuğumun zihin gelişimine

    Nasıl katkıda bulunabilirim ?

    İnsan beyninin yapısı son derece karmaşıktır. Bu karmaşık yapı öylesine muhteşemdir ki; her türlü deneyim ve bu deneyimlere ilişkin yaşadığımız duyguların önemi vardır. Günümüzde, zekâya yönelik yenilikler söz konusudur. Bir yandan zekâ düzeyinden daha çok, varolan zekânın nasıl kullanıldığı önem kazanırken, diğer yandan çoklu zekâ teorisi dayanaklı programlar oluşturulmaktadır. Ayrıca, zekânın bu boyutlarının kalıtımdan daha bağımsız olduğu ve her bir etkenin geliştirilebilir olduğu üzerinde durulmaktadır. Bu etkenler: Sözel, Müzikal, İçsel, Mantıksal-Matematiksel, Uzamsal, Bedensel-Devinimsel Sosyal ve Doğa Zekâsı olarak sınıflandırılmıştır. Sözü edilen zekâ kategorileri için sizin yapabileceklerinizden bazıları: çocuğunuzun, bir konuda konuşma yapmasını; hikaye ya da metin tamamlamasını; duruma uygun sorular sormasını; karşılaşılan bir soruna uygun çözümler üretmesini; çeşitli materyallerle el becerisine de dayanan şekiller oluşturmasını; düşüncelerini ifade ederken beden dilini kullanmasını; halk oyunları, jimnastik, el becerisine dayalı etkinlikler yapmasını; etkinlikler sonucu kendini değerlendirmesini; bir müzik aletini dinlemesini; bir olay ya da fikir hakkında konuşmasını; doğada gezi yapmasını; doğadaki canlılarla ilgilenmesini onları taklit etmesini ve özellikle de takım oyunlarında veya sporlarında yer almasını sağlamak için ortam oluşturmanız ve bunları yapması konusunda özendirmeniz önemlidir.

    Kaynak: Anne Baba El kitabı, Milli Eğitim Bakanlığı
     

Bu Sayfayı Paylaş